HomexIxO násxIxReferencexIxNapište námxIxKatalog a ceníkyxIxKontaktyxIxVolná místaxIxMapa stránek |
|
|
|
|
|
Bohužel, je až neuvěřitelné, jaká svítidla jsou schopni svým zákazníkům „podstrčit“ různí prodejci svítidel s nejapným tvrzením, že se jedná o výrobky určené pro tento účel! Běžně se setkáváme na přechodech pro chodce s aplikací světlometů určených pro osvětlování ploch (stěn, prostranství) vydávaných za „speciální svítidla vyvinutá pro osvětlování přechodů pro chodce“. Takováto svítidla (zvláště pokud jsou vybavena asymetrickými světlomety) by sice teoreticky mohla být použita pro osvětlení přechodů pro chodce, ovšem pouze v případě, že by byla při osazení pootočena o 90° - tedy tak aby směr jejich asymetrického vyzařování byl shodný se směrem jízdy motorových vozidel. Nikoliv se směrem chůze chodců, jak tomu v praxi zpravidla bývá. |
Druhou chybou bývá nesprávné umístění svítidel: |
Pokud totiž umístíme při pozitivním způsobu osvětlení byť opravdu kvalitní a skutečně pro tento účel vyvinutá svítidla zároveň s okrajem „zebry“ (o umístění přímo nad „zebrou“ ani nemluvě), je bezpečnostní efekt osvětlení podstatným způsobem snížen (ne-li přímo eliminován). Takto nešikovně umístěná svítidla totiž neosvětlují chodce kráčející po okraji přechodu („zebry“) z boku, což je z hlediska pozorovacích schopností řidiče žádoucí, ale namísto toho jsou těmto chodcům osvětlována čela nebo záda. Vzniklý světelný efekt je z hlediska zlepšení rozlišovacích schopností řidičů motorových vozidel v porovnání s kýženým bočním osvětlením zcela nezajímavý. |
|
|
Podobným způsobem dochází k znehodnocení bezpečnostního efektu i při snaze o využití negativního světelného kontrastu. |
Problém s výběrem svítidel může být někdy omlouván snahou o úsporu finančních prostředků. Nabízí se však otázka, zda taková úspora (v řádech tisícikorun) vyváží dramatické snížení bezpečnostního efektu a tím do značné míry znehodnocení celé investice |
|||
Pokud se týká chyb v umístění skutečně správných svítidel, lze vždy jen smutně konstatovat, že za naprosto stejné peníze mohlo být vybudováno celé zařízení lépe a že třeba rozdíl jednoho metru nás dělí od stavu, kdy by zdraví a životy chodců mohly být chráněny mnohem lépe. |
|||
Copyright © 2007 ELECTROSUN, s.r.o. všechna práva vyhrazena |